Vějíř 2021/22

Název: Vějíř 2021/22 - sborník české mangyVydáno: květen 2022ISBN: 978-80-907163-2-2Formát: 130 x 190 mmPočet stran: 200Tisk: černobílýDoporučená cena: 199 Kč

Třináctý Vějíř láká na třiadvacet komiksových povídek mladých českých autorů, kteří se inspirují ve své tvorbě estetikou japonské popkultury. Nabízí rozmanitost a neotřelé nápady i přístupy, srší nevyčerpatelnou energií kreativity, která vzniká ze spojení různých světů. Tak jej otevři a přesvědč se!

OBSAH:

Emu Girl: DEMO – scénář a kresba: Tomáš Salva

Koblížkova dobrodružství – scénář a kresba: Ivča „Severka“ Minářová

Zvuky moře – scénář a kresba: Jana Ježinská

Anubis kancelářskou krysou – scénář a kresba: Dyamirity

Na dobrou noc – scénář a kresba: Zuzana Matysová

Jednohubky – scénář a kresba: Martin Skarka

Drž hudbu – scénář a kresba: Ella Mitkin, hudba a text: DanQ

Kočičí princ – scénář a kresba: Temi

Zámeček kuriozit – scénář a kresba: Jiří Novák

Z moci úřední – scénář: Špendla, kresba: Lucák

Co oči nevidí – scénář: Andy, kresba: Konata

SET – scénář a kresba: DJ

Můj diář jakuzy – scénář a kresba: Akimoto Tomohisa

Předsudky – scénář a kresba: Emily Rook

U tří lilií – scénář a kresba: Armor Gontier

Manžel and Watashi – scénář: Tomoko & Aleš, kresba: Tomoko

Skutečný přítel – scénář a kresba: Vinca Dark

Co dneska dělat? – scénář a kresba: Michal Rejzek

Vestri: Oko Moltsteinovo – scénář: Dylan Clarke, kresba: Jakub Šebesta

Speedy: Tehdy v Normandii – scénář a kresba: Lygast

Poslední burger s brokolicí – scénář a kresba: Zuzana Matysová

FF: Do Japonska a zpět – scénář: Fany F., kresba: Filip K.

Den v životě pana Hvězdy – scénář a kresba: Akiko Ucuro

ILUSTRACE:

O Vějíři:

Třináctý Vějíř. Když jsme dávali dohromady první číslo, vůbec jsme nečekali, že bude i číslo druhé, natožpak třinácté. Mnoho věcí se za ta léta změnilo, autoři, redaktoři, komiksy a koneckonců i svět kolem nás. Některé věci ale zůstaly stejné. Jsme si vědomi, že redakční pravidlo přijmout každý komiks, který se hlásí k inspiraci japonskou mangou, bez ohledu, jak moc se jeho vizuální stránka blíží mainstreamové japonské produkci, není po chuti úplně každému. Ale ono je těžké narýsovat nějakou jednoznačnou linii, která by nevedla k nekonečným argumentačním sporům, obzvláště, když se člověk podívá na vše, co v Japonsku vychází, a zjistí, že i tam se vyskytuje vysoká rozmanitost. Může se zdát, že jsme hodili flintu do žita, nicméně to funguje a komiksy, které nám autoři zasílají, nepochybně ovlivněné japonskou mangou jsou. Sice mne baví představa, že bychom ustanovili komisi, která by hodnotila myšlenkové pochody autorů a za pomoci AI vyhodnocovala, nakolik jsou zasažené Japonskem, ale taková technologie ještě neexistuje. Naštěstí.

Nejspíš neuniklo tvojí pozornosti, že minulý rok žádný Vějíř nevyšel a tedy poprvé od vzniku Vějíře jsme jeden rok přeskočili. Důvodem, jako u mnoha věcí v minulých dvou letech, je celosvětová pandemie a omezení, která česká vláda zavedla na její zvládnutí. Byly totiž zrušeny veškeré anime cony (jako ostatně všechny akce, kde se setkává mnoho lidí), a i když bychom mohli Vějíř vydat, jaksi by to postrádalo smysl, když by se nedostal ke čtenářům (Vějíř dodáváme i do klasické knižní distribuce, ale ta také fungovala omezeně, a navíc většina Vějířů najde své čtenáře právě na conech). Protože, a to mi potvrdí každý tvůrce, dílo bez čtenáře je jako les bez stromů. Prázdný pojem. A tak mi dovol kromě všem autorům, kteří strávili mnoho úsilí tvorbou komiksu, poděkovat i tobě, čtenáři, že jsi otevřel tento sborník a naplnil tím jeho smysl.

Rádi bychom tě upozornili na tyto autory, kteří publikují ve Vějíři poprvé: Jana Ježinská, Jiří Novák, Akimoto Tomohisa, Emily Rook, Armor Gontier, Tomoko & Aleš, Vinca Dark, Michal Rejzek, Filip K. & Fany F. a Akiko Ucuro.